Mitt perfekta liv - Sarah Dessen

Dessen, S - Mitt perfekta liv - 29677713

Macy lever det perfekta livet. Hon är tillsammans med den perfekta pojkvännen och är den perfekta dottern. Ända tills den dagen då pojkvännen vill ta en paus, hon inser att sommarjobbet vid bibliotekets informationsdisk kommer bli ett helvette och när hon - mot alla sina principer - bestämmer sig för ta en chans.

Hon får jobbet på den smått kaotiska cateringfirman Wish.
Där träffar hon bland annat den karismatiska Kristy, den tystlåtna Monica, domedagsintresserade Bert och Wes. Wes, den snygge och kreativa killen som precis som hon förlorat en förälder. För första gången sedan hennes pappa dog börjar Macy njuta av livet igen. Men hur ska hennes nyupptäckta värld passa ihop med hennes, och framför allt hennes mammas, förväntningar på det Perfekta Livet?
 
Sarah Dessens böcker är den perfekta sommarläsningen. Rekommenderad ålder till böckerna är 12-15 år, men hennes böcker fungerar minst lika bra till alla över 15 år som söker lättlästa, men välskrivna och riktigt härliga böcker.
 
Mitt perfekta liv handlar om att våga släppa loss och att våga ta för sig av livet. Som i det flesta av hennes böcker innehåller även denna, ingredienser som kärlek, sommar, sömnlösa nätter, att utvecklas som människa och såklart han, killen med stort K, Wes i det här fallet. Den inte helt felfria (men ändå så perfekta!) killen som man inte kan låta bli att falla pladask för...

Jag gillade Macy, även om det inte riktigt kändes som om man fick lära känna henne ordentligt. Och störde mig rejält på att hon inte gjorde någonting emot mamman, som stundtals (typ hela tiden) betedde sig bra mycket värre än Macy.

Jag gillade boken, men tycker dock inte att Mitt perfekta liv är den bästa av hennes böcker. Along for the Ride (Mycket mer än så) är fortfarande min favorit. Och den senaste svenska översättningen av hennes böcker Blunda och hoppa ligger och väntar på att få läsas på nattduksbordet = boklycka!
 
3/5

Orginaltitel: The Truth About Forever
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Utgivningsår: 2011
ISBN9789129677713



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0