Författarbesök: ABC å allt om D - Nina Ullmaja

I går var den Augustprisvinnande författaren och formgivaren Nina Ullmaja i bokhandeln för att berätta om sin hyllade debutbok ABC å allt om D. Det var spännande att få reda på hur hon kom på idén att skriva om bokstäver, men också att få höra tanken och historien kring det skriftspråk vi använder oss av idag. Visste du tillexempel att C antar man kom till genom den krökta halsen hos kamelerna (camelerna)? Och att det var just bokstav nummer tre för att transport, näst efter mat och boende, var det absolut viktigaste för Egyptierna?
 
Boken har en snygg, men rörig layout. Trots att innehållet både är intressant och spännande, är jag tyvärr inte helt såld på den. Den rekommenderade läsåldern är 9-12 år, men jag vet inte direkt om jag hade vart så begeistrad i den om jag hade vart i den åldern heller. Det känns mer som en bok som man läser tillsammans, förälder och barn. Och snarare lite då och då, när andan faller på, än från pärm till pärm.
 
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/969848_596746967011134_285779542_n.jpghttps://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/255495_596747117011119_474790692_n.jpg
2/5

Orginaltitel: ABC å allt om D
Författare: Nina Ullmaja
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsdatum: Augusti 2012
ISBN9789163869631
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0