Säsongens vego

 
 
Jag visste väl att det var för mycket begärt att ens tro att jag skulle kunna lämna bokhandeln utan något reafynd. Men, till mitt försvar så är det en väldigt bra och inspirerande bok. När jag såg den där i bokhavet kände jag hur den ropade på mig och efter att ha bläddrat i den... ja då var jag frälst!
 
Säsongens vego av Pia Hall är en liten, vacker och färgstark bok med underbart fina och inspirerande bilder. Den handlar som titeln utlovar om vegetarisk mat efter säsong. Den som trodde att veggomat var grå, tråkig och mestadels bestod av salladsblad och tråkiga bönor har definitivt fel. För hur gott låter inte det här:
 
"Tänk en mustig jordärtskockssoppa på hösten. En lasagnebakelse med rotfrukter på vintern, en smarrig portabelloburgare med kryddig salsa på våren och en härlig sallad med nypotatis och späd sparris på sommaren."

Dessutom berättar boken om varje säsongs råvaror, tips om hur man väljer ut de bästa råvarorna, hur de ska förvaras och tillagas.
 
Oavsätt om man njuter av en eller sju gröna dagar i veckan, så passar den här boken. Kanske lockar den lite extra nu i dessa "hästkött-tider"?
 
5/5
 
Orginaltitel: Säsongens vego
Författare: Pia Hall (fotograf: Tine Guth Linse)
Förlag: Kakao förlag
Utgivningsdatum: januari, 2009
ISBN : 9789185861095
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0