Top Ten Tuesday - When You Need Something Light & Fun

Veckans Top Ten Tuesday-tema handlar om lättsamma och enkla böcker. Böcker som passar perfekt när läslusten inte är riktigt på topp eller till kommande lata dagar i solstolen på stranden.
 
x Baddaren - Emma Hamberg. Om den här boken skulle beskrivas med ett enda ord så skulle det vara sommar. Jag läste den under några kalla vinterdagar och varje gång som jag tittade upp ur boken förväntade jag mig att jag skulle få se klarblå himmel, strålande sol och gröna ängar. Verkligheten var tyvärr snarare den raka motsatsen... Jag minns speciellt ett stycke ur boken som utspelade sig kring en maskerad i sommarnatten som var helt magisk!

x Små citroner gula, På det fjärde ska det ske eller någon annan av Kajsa Ingemanssons böcker

x Ensamma hjärtan och hemlösa hundar - Lucy Dillion

x En liten hattaffär på hörnet - Marita Conlon-McKenna

x Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow - Sara Gruen. Jag har alltid vart fascinerad av cirkusar och den magi och mystik som omsvärmas runt den. I all sin enkelhet är detta en fantastisk liten bok som passar perfekt om man inte har någon läslust på grund av den enkla anledningen att man inte kan lägga den ifrån sig den.

x Hypnotisören, Paganinikontraktet, Eldvittnet, Sandmannen  - Kepler. Jag är inte alls någon deckarfantast, men Kepler är ju... något utöver det vanliga! De skriver på ett fängslande sätt som gör att man inte kan släppa boken ur sikte förens den är utläst. Hypade böcker är oftast rätt jobbiga att läsa, men i det här fallet går det nästan inte att INTE sälla sig till den hyllande skaran.

x Den glömda trädgården - Kate Morton

x Eragon - Christopher Paolini. Eragonserien är ett gäng med böcker som jag "läser utan att tänka". Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken egentligen, men det beror nog på att jag läst dem så många gånger. Det är tacksamt att få förlora sig in i en välskriven fantasivärld, undan från Sverige och världen år 2013, perfekt i väntan på sommaren.

x Mycket mer än så - Sarah Dessen

x Sist men absolut inte minst: någon av Mark Levengoods alla underbara böcker! Perfekt om man bara vill ha något litet att läsa eftersom de består av små, korta texter som allt mellan himmel och jord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0