Boel och Oscar

Boel och Oscar
 
För några dagar sedan trillade det in ett nytt recensionsexemplar, pocketutgåvan av Boel och Oscar - Josefine Sundströms senaste bok. Den hyllade debutromanen Vinteräpplen har man ju hört en hel del om men själv har jag inte läst den.
 
Boel och Oscar handlar om två grannar som bor i ett vackert bankpalats. Båda har ouppklarade händelser i livet. I varandra finner de en oväntad vänskap och även kraft att klara av att förlåta och ordna upp det som tidigare var...

Det var mycket miljöbeskrivningar i boken och hon är väldigt bra på att måla upp världen som boken utspelar sig i. En enkel, men mycket välskriven och vacker, bok om vanliga männsikor med vanliga problem skulle jag nog lättas beskriva boken som. Det är nog också just därför jag gillar den så bra. Den beskriver vardagen, livet, verkligheten. Trovärdig rakt igenom. Och trots att slutet var ganska väntat, så knöt det ihop säcken fint och var helt rätt för boken.
 
Det är en bok om kärlek. Kärlek till familjen, vänner, sin partner. Om kärlek till livet, om att livet inte alltid är spikrakt. Det är en resa, en berg och dalbana, krokig och backig, med tvära kast. Om att ta vara på livet, att leva här och nu och att kunna förlåta.

Och om jag kommer att läsa Vinteräpplen efter det här?
Absolut! Så fort jag har tagit mig igenom det massiva utbudet som ligger och trängs på mitt nattduksbord (vilket konstigt namn egentligen - natt duks bord.), på golvet nedanför min säng, på skrivbordet och i hyllorna...
 
3,5/5

Orginaltitel: Boel och Oscar
Författare: Josefine Sundström
Förlag: Forum
Utgivningsdatum: Augusti 2012
ISBN: 9789174293234

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0