Sovay

http://image.bokus.com/images2/9789129669329_200
En av mina absoluta favoritböcker i "yngre dagar" var Pirater av Celia Rees. När jag för några veckor sedan botaniserade runt i Den Gamla Stadens bibliotek, hittade jag en av hennes böcker som jag missat - Sovay! Givetvis norpade jag åt mig den och gick sedan som vanligt ut genom dörren med typ femton böcker, när jag "bara skulle reserver EN" - som vanligt alltså.
 
Det är år 1783 och en ung kvinna vid namn Sovay bestämmer sig för att hämnas på sin trolovande. I samma stund som hon drar upp näsduken över den nedre delena av ansiktet, ger hon sig in i någonting som är mycket större än hon någonsin kunnat ana. Det är en orolig tid i Europa och ingen går längre säker. I jakten på hennes sjuka far, dras Sovay mer och mer in i den farliga världen.
 
Tyvärr levde boken inte alls upp till mina förväntningar. Det var inte något riktigt djup i den och det hela blev bara en väldigt långdragen och invecklad berättelse om franska revolutionen som inte alls intresserade mig. Däremot är språket väldigt medryckande, lättskrivet och fängslande vilket väger upp det negativa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0